על דו"ח מאזן לעסק
דו"ח מאזן של העסק מהווה תמונת מצב של מידת ה'בריאות הפיננסית' של העסק, ויכול לומר אם אתם מוכנים היטב על מנת לקפוץ על הזדמנויות עסקיות חדשות או אפילו עד כמה העסק עשוי להיות אטרקטיבי עבור קונה או משקיע פוטנציאליים.
מה כולל המאזן?
כל המאזנים מציגים שלושה סוגים בסיסיים של מידע על העסק: נכסים, התחייבויות והון עצמי. כאשר מסתכלים על הנתונים הללו יחד, הם נותנים הצצה מהירה למצב הפיננסי של העסק.
נכסים: כאן בודקים אלו נכסים יש בבעלות העסק, כגון מזומן בחשבון בנק, מלאי, ציוד מחשבים, חובות, אפילו נכסים לא מוחשיים כמו למשל המוניטין של העסק הכולל מיצוב העסק, הקשרים עם לקוחות, הערך של הלוגו והמותג של העסק וכדומה.
התחייבויות: כל מה שהעסק חייב, כגון חשבונות לתשלום (תשלומים לספקים), התחייבויות לבנקים (הלוואות) כספים ופיצויים לעובדים.
הון עצמי: כל דבר שיישאר לאחר מילוי כל ההתחייבויות של החברה.
מאזן מבוסס על נוסחה פשוטה: נכסים = התחייבויות + הון עצמי.
נוסחה זו מראה כיצד שולם עבור הדברים שבבעלות החברה (נכסים). או שהבעלים השקיעו בהם כסף (הון עצמי) או שנטלו חוב (התחייבויות) כדי לשלם עבורם.
הנוסחה תמיד מתאזנת.
נניח שבעל עסק, כבעלים הבלעדי, שילם עבור סט חדש של ריהוט משרדי שעלותו 10,000 ש"ח (שיהיה רשום כנכס). והתשלום בוצע באופן הבא: 2,000 ש"ח שולמו במזומן וה- 8,000 ש"ח הנותרים שולמו בכרטיס אשראי, אזי ה-2,000 ש"ח יהיו ההון העצמי של הבעלים וה-8,000 ש"ח יהיו התחייבות. יחד זה יצטבר ל-10,000 ש"ח שהוצאו.
למה משמש המאזן?
מאזן יכול לתת רמזים לגבי היכולת של העסק לעמוד בפני זעזוע כלכלי או תחרותי או להשקיע במוצרים ובשירותים חדשים. ניתן לקבל הצצה לאופן שבו העסק מתפקד בחזיתות רבות על ידי הסתכלות על היחסים שבין הנתונים. לדוגמה, חברה שיש לה באופן עקבי כמויות גדולות של מזומנים בהישג יד ומעט מאוד התחייבויות עשויה להיות חברה שלא משקיעה מספיק בצמיחה. לעומת חברה שלקחה על עצמה הרבה חובות, אבל יש לה מעט נכסים, והיא עשויה להצטרך למצוא דרכים חדשות להביא הכנסות, או אולי לבנות מחדש את החוב, כדי שהחוב יהיה בר קיימא.
כדי להיות עם היד על הדופק בעסק, בעלי עסקים רבים פוקחים עין על יחסים בהיבטים שונים כמו היחס השוטף בין נכסים שוטפים להתחייבויות שוטפות, יחס המזומנים ושווי המזומנים להתחייבויות שוטפות, והיחס בין ההתחייבויות לנכסים.
אלו הם רק חלק ממגוון היחסים שבעל עסק עשוי לעשות בהם שימוש כדי לבחון את מצב העסק. כמובן שמומלץ להיעזר ברואה החשבון של העסק כדי לקבוע אלו יחסים הם החשובים ביותר לאיתנות הפיננסית של העסק.
כיצד ניתן ליצור מאזן?
תוכנות ושירותי הנהלת חשבונות מקלים על יצירת מאזנים, כמעט בלחיצת כפתור. כדי ליצור מאזן מדויק, יש לוודא שהנהלת החשבונות מעודכנת ושהנתונים מסווגים נכון.
לדוגמה: אם לקחתם הלוואה בסך 20,000 ש"ח, יש לסווג את התמורה מההלוואה כ"מזומן או שווה ערך" ולהכניס אותה לקטגוריית ההתחייבויות כחוב לטווח ארוך.
אם קיבלתם תשלום של 50,000 ₪ היא תופיע בעמודת הנכסים ובעמודת ההון העצמי. הכנסות העולות על ההוצאות שייכות גם לעמודת ההון העצמי.
חשוב לזכור שהמטרה היא לאזן את שני הצדדים של המאזן (נכסים מול התחייבויות).
מתי יוצרים מאזן?
מאזן הוא משהו שצריך ליצור בשלב מוקדם בחיי העסק ולשמור על בסיס שוטף. רוב בעלי העסקים מסתכלים על המאזנים שלהם מידי חודש, כל רבעון ו/או בחתך שנתי, כאשר הם רוצים לקבל תמונה ברורה יותר של מצב העסק. היחסים הופכים שימושיים במיוחד כאשר קובעים קומץ נתונים שמסתכלים עליהם באופן קבוע ורואים כיצד הם משתנים עם הזמן.
בעלי עסקים צריכים ליצור מאזן כאשר הם מגישים את הדו"ח השנתי של העסק לרשות המיסים, אם מגישים בקשה להלוואה או אם קונים פוטנציאליים מעוניינים לרכוש את העסק. ככל שספרי הנהלת חשבונות של העסק מדויקים יותר, כך יהיה קל יותר ליצור מאזן.
לא כל בעלי העסקים שולטים במספרים של העסק, ולעיתים זה יכול לקחת זמן עד שמרגישים בנוח עם מאזנים. הקדשת זמן לנושא בשיתוף פעולה עם רואה החשבון, מנהל החשבונות או הבנקאי של העסק בהחלט עשויה לעזור להתעדכן.
יש עקומת למידה, אבל ברגע שבעל/ת עסק יודע/ת איך ליצור מאזן, מרגע זה תמיד האצבע על הדופק וקל יותר לקבל החלטות שקולות ומושכלות לגבי העסק ככלל.